Voor mensen die werken met Google Docs en Google Spreadsheets
Er zijn mensen die het prettig vinden om documenten te ontvangen in PDF format, omdat ze makkelijk zijn om te printen en omdat ze makkelijk te openen zijn.
Daar zijn 2 opties om dit te realiseren.
Optie 1: Als je werkt in Google Docs of Google Spreadsheets kan je jouw document downloaden onder anderen als .doc / .pdf.
Hoe doe je dit?
Je opent het betreffende bestand. In de taakbalk kies je voor ‘bestand’ en dan ‘downloaden als…’
Je krijgt dan dat gedownloade bestand op de computer en dan kan je het meesturen als bijlage bij een e-mailbericht.
Optie 2: Je stuurt een aangepaste link mee, waardoor de ontvanger altijd de nieuwste versie van het document heeft.
Dit heeft een aantal voordelen tov optie 1:
1. Jouw link heeft altijd de recentste versie van het document.
Ben je nadat je het gedeeld hebt, nog iets vergeten toe te voegen, dan kan je achteraf nog een aanpassing maken.
2. Je hoeft op de Drive niet het Docs/spreadsheet bestand én het PDF bestand op te slaan. Dit scheelt dus ruimte op je Drive en daarnaast scheelt het ruimte bij je e-mail, want je stuurt geen bijlage mee.
Hoe doe je dit?
Selecteer je document in Google Drive. Klik op delen.
Dan klik je op de knop ‘link kopiëren‘ en daarna ‘gereed’.
Nadat je de link geplakt hebt in de betreffende e-mail, wijzig je het einde van de URL in export?format=pdf.
Zie het onderstaande GIFje van @gsuite:
Need to send a PDF version of a document or spreadsheet? Share via URL. Here's how → https://t.co/XEIrtyxmMx pic.twitter.com/M3ORw2A9xi
— G Suite (@gsuite) April 22, 2018
verder kan nog ook:
Bij Google docs:
delen als Wordbestand => export?format=docx
delen als tekstbestand => export?format=txt
delen als epubbestand => export?format=epub
Bij Google Spreadsheet:
delen als Excelbestand => export?format=xlsx
delen als open Document => export?format=ods
delen als CSV bestand(huidige tablad) => export?format=csv
Credits to Google trainingscentre.
https://gsuite.google.nl/learning-center/